menu

Leveringsproblemen van beugels

Wij werken sinds jaar en dag met het oudste en grootste orthodontisch tandtechnisch laboratorium in Nederland voor het maken van allerlei soorten beugels: Ortholab, gevestigd in Houten. Zij maken voor ons de plaatapparatuur, de verschillende activatoren, het Herbst scharnier, de hyrax, de spalkjes, enz.

Wij leveren daarvoor scans van het gebit aan, met opdrachten en beschrijvingen. Zij leveren de tandtechnische orthodontische werkstukken die wij bestellen voor onze patiënten tijdig aan. Maar nu is er een probleem met die leveringen ontstaan en helaas gaan onze patiënten dat merken. Dat verdient nadere uitleg, vandaar dit bericht.
Sinds 2024 is de Ortholab groep overgenomen door een grote keten van laboratoria, Excent Tandtechniek. U kunt daarover lezen in hun persbericht van begin dit jaar.

Overname Ortholab door Excent begin 2024
Overname Ortholab door Excent Tandtechniek begin 2024, gepost op hun LinkedIn account.

De laatste tijd worden we helaas geconfronteerd met leveringsproblemen door Ortholab. Ze kampen met capaciteitsproblemen en dat gaan wij merken.
Beugels worden niet op tijd geleverd en dat is vanzelfsprekend heel vervelend voor onze patiënten en frustrerend voor onze organisatie. We krijgen te maken met veel langere levertijden, waardoor onze behandelplanning minder praktisch kan zijn.
Onze excuses daarvoor! We proberen daar oplossingen voor te vinden.
Wij vragen om uw begrip als onze dienstverlening de komende tijd te lijden heeft onder deze problemen.

Vandaag krijgen we zelfs het bericht (zie hieronder) dat we de hele volgende week (week 43) geen werkstukken mogen bestellen bij dit laboratorium. Daar is onze planning natuurlijk niet op ingericht.
De Herbst-scharnieren zoals wij die willen hebben, gaan feitelijk uit productie bij Ortholab. Voor ons Herbst scharnier hebben we gelukkig een nieuwe leverancier kunnen vinden. Het probleem speelt landelijk. Andere laboratoria hebben ook geen capaciteit om veel over te nemen.

We hopen van harte dat na oktober de normale leveringen weer volgens schema gaan lopen, weliswaar met iets langere levertijden dan we gewend waren.